|
This
Car Stops for Pianos!
Mijn vrouw
dreigde mij dat ze een bumpersticker op de auto zou plakken:
"Deze auto stopt voor piano's" omdat ik iedere piano
die we, waar dan ook, tegen kwamen uitvoerig wilde bekijken. *)
Op een nacht
wandelden we na een etentje bij een vriend naar huis toen ik mijn
prooi ontdekte.
Daar stond hij, een een verbluffende vleugel in de etalage van
een pianowinkel.
"Een minuutje maar", smeekte ik, en haastte mij naar
de overkant waar het zwart glimmende instrument, dramatisch uitgelicht,
langzaam op een podium rond draaide.
De klep stond open en op het moment dat het klavier langzaam in
het zicht kwam zag ik een inscriptie in een simpel lettertype
dat me aan Art Deco deed denken: Fazioli
Wat was dit voor een piano met die Italiaans klinkende naam?
Toen ik weer eens bij Luc in zijn werkplaats was vroeg ik hem
of hij wel eens van dat vreemde merk gehoord had.
Hij keek mij aan met een blik alsof hij met een idioot van doen
had:
"Natuurlijk ken ik die. Fazioli is een van de beste pianomerken
in de wereld. Deze instrumenten zijn absoluut heel bijzonder".
Ik vertelde wat ik die nacht in die etalage gezien had.
Hoe komt het dat ze niet beter bekend zijn. Zijn ze Italiaans?
''Fazioli
is een betrekkelijk nieuw merk", verklaarde Luc. "Het
is het geesteskind van een vent die zo'n twintig jaar geleden
besloot om vanuit het niets de beste piano's ter wereld te maken.
In principe worden al die piano's met de hand gemaakt, daarom
blijft de productie natuurlijk beperkt en is de prijs behoorlijk
hoog".
Deze
Italiaans connectie intrigeerde mij. De beste piano's waren altijd
Duitse, Franse of Amerikaanse instrumenten geweest. En sinds Bartelomeo
Cristofori de piano aan het eind van de zeventiende eeuw uitvond,
is er nooit een betere ontwerper opgestaan.
Dat
moest ik onderzoeken toen we in de kerstvakantie naar familie
in Italië reisden.
De Fazioli familie had jarenlang een goedlopende fabriek voor
kantoormeubelen. Paolo, de jongste van zes broers, studeerde af
op het conservatorium in Pesaro, maar had ook een ingeieursdiploma
op de universiteit van Rome gehaald. Zodoende kwam het dat hij
steeds meer ontevreden was over de kwaliteit van de piano's die
hij bespeelde, inclusief de beste Duitse, Amerikaanse en Japanse
instrumenten.
Bewapend met zijn muzikale en technische kennis en gesteund door
zijn familie, was hij vastbesloten een nieuwe piano te creëren
die compromisloos in kwaliteit moest worden.
|
|
Paolo
Fazioli:
"De eerste piano die ik ooit zag was in het huis van mijn
tante, die pianolerares was. Toen ik nog heel jong was werden
er op zondag muzikale avonden gehouden. Een van mijn nichtjes
werd dan gedwongen om na het eten iets voor de familie te spelen.
Ik herinner mij twee dingen van deze bijeenkomsten nog heel goed.
Het eerste was mijn verbazing dat er zulke mooie muziek uit zo'n
vreemd meubel kon komen.
Het andere was dat mijn nichtje, die niet veel ouder dan ik was,
iedere keer een een tik kreeg als ze een vergissing maakte. En
dat voor de hele familie.
Dat maakte dat ik een soort mengeling van vrees en bewondering
voelde: pianospelen kan gevaarlijk zijn als je het niet perfect
doet"
Eind 1970 raadpleegde
Fazioli experts op het gebied van acoustiek, harmonie, houtbewerking,
metaalgieten, instrumentmaken en zo meer.
De reacties op zijn plan een geheel nieuw intrument te maken waren
zeer sceptisch: "Je moet wel gek zijn", riepen
ze, "het gaat hier niet om een trompet of een trommel
of zo. Piano's zitten zeer ingewikkeld in elkaar!"
Maar toen ze hoorden dat mijn familie een meubelfabriek had werden
ze wat positiever. En stap voor stap kwam een team van deskundigen
tor stand.
Het uitgangspunt
was nooit om een kopie te maken. Waarom zou je doen wat anderen
al voor je deden?
En zo was daar in 1980 het prototype van het instrument van 1.83
meter lang.
"Er waren natuurlijk alle mogelijke problemen, maar toen
ik de speciale klank hoorde wisten we dat het zou lukken."
Aldus Paolo
Fazioli
Wat Paolo
er niet bij vertelde was dat er destijds grote commotie geweest
is over dat ontwerp. Er was namelijk een kleine pianobouwer, Talone
genaamd, die ook een 1.83 gebouwd had.
Fazioli kocht een technicus bij Talone weg.
Boze tongen beweren nu dat de eerste 1.83 Fazioli exact gelijk
is aan de 1.83 Talone vleugel.
*) bron: The
Pianoshop on the Left Bank, door T.E.Carhart, uitgeverij Vintage
2001

Verborgen signatuur
|
|