|
Een
piano is zelf kunst
Het
oog wil ook wat
Een piano is niet alleen een muziekinstrument, maar kan ook een
kunstobject zijn.
Als het pianoconcert wat tegen valt zijn er in ieder geval wat
cherubijntjes te bewonderen.
In 1879 beschilderde
Edward Burne-Jones voor zijn vriend het blad van de vleugel
die bestemd was als een huwelijkscadeau voor diens dochter.
Het laat 'Moeder Aarde' zien met blote vruchtbare engeltjes om
haar heen.
Het is de tijd van de Pre-Rafaelites, de kunststroming van de
Britse dichter, schrijver, ontwerper van behangselpapier, typograaf
en socialist William Morris(1834-1896)
Een
klavier door de wind gebogen
In de dansvoorstelling Typhoon laat Krisztina de Châtel
haar dansers de directe confrontatie aangaan met windmachines.
In een windstille proloog zijn er de kabbelende pianoklanken van
Simeon ten Holt en bereiden de dansers zich voor op wat
gaat komen.
Ze hangen uit het lood, alsof ze tegen de wind leunen. Hun armen
klieven door de lucht.
Ze zijn klaar voor de strijd.
Dan overstemt het aanzwellende geraas van de windmachines de zachte
pianoklanken.
De dansers zuigen de longen vol en leveren fier en trots het gevecht
tegen deze onzichtbare materie.
Een
Bösendorfer
met electrische bladopener
De wereldberoemde Oostenrijkse architect Hans Hollein zou
niet wereldberoemd zijn als hij de dingen om hem heen maar gewoontjes
vindt.
Zo ook zijn vleugel.
Daarom ontwerpt hij een opmerkelijke instrument.
Het wordt een eigentijdse piano met een bijzondere felle kleur
en veel glimmende koperen onderdelen.
Een stok om het blad omhoog te houden is veel te simpel gedacht,
het wordt een electrisch aangedreven scharnier.
Architecten worden wel vaker ingehuurd als er vraag naar kunstzinnige
rariteiten is.
Soms
wordt een villa in de vorm van een vleugel gebouwd
Dat is bijvoorbeeld het geval met de villa Gaudeamus in
Bilthoven, die Frants Röntgen voor zijn vader Julius
Röntgen ontworpen heeft.
Daar kon die zich met nog meer ijver toeleggen op het componeren:
meer dan 100 werken ontstonden in de jaren tussen 1925 en 1932.
Gaudeamus werd een trefpunt van muzikale activiteiten: Röntgen
ontving er zijn gasten, gaf huisconcerten en leidde analyse-cursussen,
activiteiten die later door de Stichting Gaudeamus in dit huis
georganiseerd werden.
Het huis heet nu het Walter Maas Huis
naar de oprichter van de stichting die er een soort pension voor
hedendaagse componisten van maakte. Louis Andriessen, John
Cage, Ton de Leeuw, Olivier Messian, György Ligeti, Peter
Schat, Karl-Heinz Stockhausen, Edgar Varèse en Reinbert
de Leeuw hebben er aan hun composities gewerkt.
Tot aan zijn dood in 1992 heeft Walter het pension voortgezet
en weten te combineren met zijn activiteiten als makelaar
in muziek. Van het pension is niet veel meer te zien. Er
waren heel wat kamers en kamertjes en wel zeven badkamers. Op
de eerste verdieping staan nog wat nummers op enkele deuren.
Piano
met ingebouwde klok
Die klok kwam
er in omdat veel pianisten uit die tijd een degelijk baantje op
een bankkantoor of zo hadden.
Ze konden zich natuurlijk niet veroorloven een minuut te laat
op het bureau te komen.
Er wordt wel gezegd dat die klok zo hard en tegendraads tikte
dat het pianospel er door verstoord werd.
Leopold
Sauer, (Praag 1805), bouwde deze pyramide piano met een hangend
mechaniek.
Bij zo'n hangend mechaniek zijn de hamers onder de toetsen aangebracht
waardoor men veel lichter kon spelen.
Dit soort piano's noemde men ook wel de 'giraffe' wegens de lange
nek.
Het hierboven afgebeelde instrument was indertijd eigendom van
de beroemde psychiater en psycholoog Dr. Helmholtz die
het waarschijnlijk gebruikte bij zijn onderzoek.
Helmholtz gaf de fysiologie een strikt mechanistisch karakter.
Leerlingen van Helmholtz ontkenden zelfs het bestaan van zoiets
als de menselijke ziel. Alle menselijke verrichtingen, zowel op
fysiek als psychisch terrein, werden in strikt mechanistische
termen beschreven.
dan
voel ik die lampenkap op mijn hoofd
die mn blikken woorden dimt en
mn stem schemerend zingt op gedempte pianoklanken
|
|
Mijn
Hickering vleugel met een driehoekig blad waar een eekhoorn op
zat
Onlangs verkeerde
ik mijmerend aan mijn geliefde Hickering toen een opmerkelijke
gebeurtenis plaats vond.
Uit het niets kwam een eekhoorn tevoorschijn en nam plaats op
mijn vleugel.
Het raam stond weliswaar open maar in mijn tuin heb ik nooit eerder
een eekhoorn aangetroffen.
Het diertje zat rustig op het driehoekige blad van mijn vleugel
en keek mij met schrandere oogjes aan.
Nog voor ik van mijn verbazing kon bekomen trof me een nieuwe
verwondering.
De eekhoorn begon met noten, die hij in zijn wangzakken verborgen
had gehouden, te gooien.
De noten vielen op mijn toetsen en veroorzaakten daar een subtiele
melodie die uitsluitend door mijn geoefende muzikale gehoor waarneembaar
was.
Mogelijk was de druk van de vallende vruchten niet zwaar genoeg
om een toets in te drukken en transponeerde ik de klanken die
ik verwachtte te horen.
Toen ik weer opkeek was eekhoorn verdwenen, maar het korte thema
dat hij met zijn noten gooide had zich in mijn geheugen gehecht.
Een
Cristofori
met zwemvliezen
Bartolomeo
Cristofori, Florence 1722.
Twee Cristofori instrumenten uit die tijd zijn overgebleven.
Dit exemplaar staat in het Museo degli Strumenti Musicali in Rome.
Het instrument heeft een soort zwemvliezen om stevig op ongelijke
vloeren te blijven staan.
een
robuuste Steinway
Steinway
& Sons, New York, 1871.
Piano's werden steeds groter en zwaarder gebouwd zoals dit exemplaar
voor 'power play'
Het blad alleen al weegt meer dan dat van de hedendaagse vleugels.
Dit ontwerp heeft een geheel ijzeren frame.
Als je het blad opent stormen de klanken rechtstreeks op het gezicht
van de pianist af.
Of het
publiek in de zaal daar iets aan heeft is zeer de vraag.
Neem
je piano mee op reis
Een Zumpe, koffermodel met inklapbaar onderstel is daar zeer
geschikt voor.
Dit is een lekker goedkoop modelletje gemaakt door Johannes Zumpe
& Gabriel Buntebart, (London 1769).
Het kostte indertijd tussen de 15 en 20 pond.
Johan Christiaan Bach, een vriend van Buntebart, speelde
in 1768 zijn
eerste piano recital op een dergelijk instrument.
Als je de klep opent zijn alle bewegende onderdelen goed te zien,
hetgeen de pianist dermate kon afleiden dat er van gevoelig pianospel
niets terecht kwam.
Mijn
piano heeft een opklapbaar klavier
Piano's zijn wel leuk als er iemand is die er vlot op kan spelen
op onze wekelijkse kaartavondjes.
Ze moeten echter niet teveel als muziekinstrument opvallen.
Een piano kan beter een beetje op een dressoir lijken.
Zo valt mijn piano niet uit de toon en zal niemand mij zo snel
vragen: "Hé wat een leuk ding, speel eens wat".
Toontje
lager
Als
de zangeres klaagt dat de pianist te hoog speelt
kan hij met een 'transposer' de piano een toontje lager laten
klinken.
De begeleider draait dan, zonder zijn spel te hoeven onderbreken,
als een machinist van een stoomtrein aan een wiel.
De
sleutel van een muziekstuk verandert.
Dat
maakt het leven van de pianist een stuk makkelijker.
De
nieuwste mode:
een Perkins Piano
Het interieur
van de piano netjes verborgen achter een kunstig gedrapeerd gordijn.
De klanken drijven ongehinderd de salon in.
The
sky is the limit
Onder het thema The sky is the limit zijn op verschillende plaatsen
in de stad Gent piano's omgebouwd tot kunstvoorwerpen.Kunst in de
openbare ruimte, voor iedereen toegankelijk.

A nice mess
|
|