|
Mag
ik een handtekening?
Bij een bezoek
aan de Steinway showroom in New York ontmoette ik Henry Steinway.
Het was het laatste lid van de familie die nog aan de pianofabriek
verbonden was.
Ik zag dat hij een viltstift uit zijn zak haalde en zijn handtekening
plaatste op het metalen frame van een piano die zojuist door een
enthousiaste klant aangeschaft was..
Het was alsof een beroemde baseballer een bal signeerde, of een
auteur zijn boek.
Zo gaat dat in ons tijdperk van beroemdheden.
In de fabriek van Steinway vroeg ik of medewerkers soms hun handtekening
op onzichtbare plekken van een nieuw intrument zetten.
Natuurlijk doen ze dat, hoewel we daar niet zeker van zijn en
het wordt natuurlijk officieel niet aangemoedigd,
Maar er bestaat een lange en informele respectvolle traditie voor
de 'meesterpianomaker' om een merkteken te zetten op een plek
die de klant nooit ontdekt.
|
|
Op een dag
kwam een leerling pianomaker op zijn werk in de Steinway fabriek.
Hij trof zijn leermeester, een man die niet zo gemakkelijk zijn
gevoelens uitte, in tranen aan voor een gedemonteerd pianomechaniek
dat opgeknapt moest worden.
'Wat is er aan de hand?', vroeg de leerling, 'kan ik
ergens mee helpen?'
De leermeester legde uit dat, toen hij de piano uit elkaar haalde,
hij de naam van een andere pianotechnicus ontdekt had, verborgen
in het binnenste van het instrument.
Die handtekening was van zijn overleden vader.
Sinds die tijd mogen meester pianomakers hun initialen op een
verborgen plek stempelen.
Zo'n stempel ziet er uit als een Japanse calligrafie die je wel
eens in de hoek van een Japanse prent aantreft: bescheiden rechthoekig
en fraai grafisch vormgegeven.
Toch blijft
de handeling van een pen te voorschijn halen en een handtekening
op het hout plaatsen te vergelijken met het signeren van een belangrijk
papieren document.
Hoeveel van
ons zijn bij machte om hout en metaal vorm en klank te geven tot
iets dat we de piano noemen?
Voor dat edele handwerk is het een edel gebaar.
Welk een waardevolle ontdekking, vergelijkbaar met de vondst van
een parel in een oesterschelp, om het teken te vinden van iemand
die voor het instrument gezorgd heeft en het repareerde voordat
het weer de wereld in gezonden werd.
Een bericht zonder bestemming, met als enige zekerheid: 'Ik
was hier'
fragment uit:
The Pianoshop on the Left Bank, door T.E.Carhart, uitgeverij
Vintage 2001

Linkse Piano
|
|